لینک مستقیم فایل(بررسی عناصر تصویری پوستر)

عناصر تصویری پوستر,پوستر,انواع پوستربررسی عناصر تصویری پوستر|40119867|mlr40092046|
با سلام و خیر مقدم،در این پست توضیحات فایل بررسی عناصر تصویری پوستر قابل رویت می باشد برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

پوستر :

پوستر ، صفحه ای چاپ شده یا دست نوشته است كه برای هدفی مشخص طراحی شده و روی دیوار : یا جاهای مخصوصی كه در محل عبور و مرور مردم برای آن تهیه شده نصب می شود . پوستر ، صفحه ای است حاوی تصاویر و تقوش و كلمات كه برای آگاهی دادن یا پیام رسانی و یا تبلیغ ایده یا كلا مورد استفاده قرار می گیرد . پوستر وسیله ایست برای ارتباط بین پیام دهنده و پیام گیرنده . اهمیت این وسیله بیشتر از این جهت است كه در كوتاهترین زمان در عین اختصار كلام ، بهترین پیام و تأثیر را روی تعداد زیادی بیننده بر جای می گذراد . برای رسیدن به هدفی كه پوستر به آن منظور طراحی می شود ، طراح باید چهار چوب امكانات این وسیله را بشناسد . قطع پوستر ، انتخاب رنگ ، عناصر تصویری یا شیوه طراحی و عكاتسی برای موضوع مشخص پوتر ، انتخاب خط ، نوع كاغذ و چاپ و بعداً محل نصب پوستر ، مواردی است كه طراح پوستر باید مد نظر داشته باشد تا بتواند به بهترین وجه پیام مورد نظر خود را انتقال دهد .

قطع پوستر :

مهمترین چیزی كه در برخورد اول نظر تماشاچی را جلب می كند ، اندازه یا قطع پوستر است . طراح بادی در رابطه با موضوع و محل نصب پوستر ، قطع مورد نظرش را انتخاب كند . زیرا اندازه پوستر در دیده شده اهمیت ویژه ای دارد . پوستر معمولاً در جاهایی نصب می شود كه ابعاد بزرگی دارند مثل دیوارها ، تابلوها و پانهای بزرگ مخصوص نصب پوستر و غیره ، برای همین اندازه آن باید طوری باشد كه در میان بقیة‌عوامل محیطی و عناصر تصویری و پوستر های دیگر : كاملاً دیده شود . پوسترها دارای اندازه های مختلفی می توانند باشند كه عمومی ترین آنها قطع 70 *100 و 70 * 50 است اما اغلب از فطع های 70 * 90 ، 60 * 90 ، 70 * 45 ، 60 * 45 و گاهی 35 * 50 سانتی متر هم استفاده می شود . اندازه های دیگر و حتی كوچكتر برای بعضی پیام ها مثل هشدارها یا اخطا و مبارزه با سیگار و غیره نیز استفاده می شود . پوستر هایی به قطع یك در دو متر در پانلهایی كه در پیاده روها نصب شده یا 2 * 2 روی دیوارها و نیز تابلوهایی در قطع بسیار بزرگ در كنار اتوبانها و میزان های بزرگ ، اندازه های دیگر برای پوستر هستند . هم چنین اندازه های متفاوت پوستر نصب در داخل یا بدنة‌ اتوبوس طراح باید در یكی از قطع ها و اندازه های مناسب كاغذ ، پوستر را طراحی كند زیرا نكته مهم در این است كه اندازه های استاندارد سبب می شوند كه كاغذ به طور كامل مصرف شود و میزان « دور ریز » آن به حداقل برسد . در غیر این صورت مقدار اضافه بر اندازه پوستر بی مصرف مانده و از این جهت مقداری از سرمایه سفارش دهنده به هدر خواهد رفت . استفاده از اندازه های استاندارد از نظر زمانی به هنگام گرا در ساختن و چاپ كردن ، مقرون به صرفه است و هم در مصرف فیلم و زنیك و راحتی كار در چاپ موثر است . امتیاط اندازه های غیر متعارف صرفاً در اینست كه سبب جلب توجه زودتر تماشاچیان می شود اما این امتیاز با توجه به خیلی از عوامل دیگر اندازه های استاندارد وجه برجسته ای نیست .

رنگ پوستر:

بعد از اندازه یا همزمان با آن رنگ پوستر ، مهمترین عامل جلب نظر تماشاچی در برخورد اول است امروزه برای همة افراد غیرممكن است كه جهان را بدون رنگ تصویر نمایند، چرا كه پدیده است كه در همه جا حضور دارد . تمام ارتباطات به كمك رنگها انجام میگیرد و تمام دریافت های عینی بوسیله رنگها حاصل می شود . رنگ زندگی است. رنگها قدیمی ترین و بدوی ترین ایده ها هستند. رنگ مهمترین عنصر بصری از نظر بار احساسی و عاطفی است، بنابراین دارای نیروی ویژه ای در انتقال اخبار بصری است. رنگ نه فقط دارای معانی عام است بلكه دارای معانی رمزی نیز است. به رغم تمام اهمیتی كه برای رنگ قایل شمرده اند، نحوة انتخاب آن به ندرت همراه با تجزیه وتحلیل درست و حساب شده انجام می گیرد. به هر حال خواه درباره آن درست فكر شمرده باشد و خواه نه ، وقتی كه رنگ انتخاب میشود معانی بسیار زیادی همراه آن منتقل می گردد. عوامل محیطی محل نصب پوستر را هنگام انتخاب رنگ ضمن در نظر داشتن پیام رنگ ، باید مورد توجه قرار داد. مثلاً پوستری با زمینه سبز در شهر شمال ایران ، توجه را دیرتر به خود جلب می كند تا همان پوستر با رنگ زمینه نارنجی یا قرمز . پوستر با زمینة سفید در میان پوسترهای شلوغ دیگر در روی دیوار تماشاچی بیشتری دارد. رنگ در واقع حاوی اخبار و اطلاعات زیادی نیز هست و از این جهت برای طراحان پوستر واجد اهمیت است. همه ما به تأثیر و معنای خاصی كه از رنگ سبزه زار ، گلها ، آسمان ، زمین ، دریا و غیره حاصل می شود واقفیم. معانی دیگر نیز از رنگها تداعی می گردد كه حالت سمبلیك دارد. مثلاً قرمز دارای معناهایی است نظیر : خطر، فوریت یك امر، انقلاب ، مبارزه (جنگ ، شهادت) ، عصبانیت ، عشق ،‌گرما ، زندگی و شاید صدها معنای دیگر. رنگهای پرزرق و برق ما را آشفته و رنگهای ملایم برایمان خوشایند است همانقدر كه رنگهای تند ما را به جنبش و حركت تحریك می كند، رنگهای ملایم به ما آرامش می دهد. پس همراه رنگ انتخاب شده برای پوستر چه بخواهیم وچه نخواهیم پیام ها و معانی زیادی منتقل می گردد . انتخاب رنگ پوستر و تعداد رنگها بستگی به خلاقیت طراح و نوع پیام از یك طرف و هزینه چاپ آن از طرف دیگر ، ارتباط دارد. مثلاً ممكن است كه بودجه سفارش دهنده محدود باشد و یا كیفیت فنی كارگراورساز و چاپچی و جنس مركب و كاغذ مناسب نباشد در نتیجه طراح مجبور است وسعت میزان عمل خود را تابع شرایط موجود كند و سعی نماید از امكاناتی كه در دسترس دارد حداكثر نتیجه مثبت را بگیرد و پوستری را با رنگها و محدودیتهای فنی طوری طراحی كند تا به كیفیت طرح و اثرش لطمه نخودر و بتواند دیدگاههای خردمندانه خود را در پوستر با هر شرایطی مطرح كند. تسلط فنی طراح پشتوانه اساسی در كار اوست.

عناصر تصویری پوستر

پوستر یك وسیله ارتباط بصری است ، پس در درجه اول برای دیدن طراحی میشود نه برای خواندن پس برای جلب تماشاچی و رساندن پیام موردنظر پوستر باید از عوامل و عناصر تصویری گیرا و جلب كننده ، بهره گرفت . برای اینكه به این هدف رسید، باید از ایده های جدید و ضمناً زیبا و گیرا همراه تمام فوت وفن و ترفندهای آكادمیكی و تكنیكی استفاده نمود. تصویر ونوشته دو عنصر اصلی پوستر هستند وشخصیت وجودی آن را مطرح می كنند. عنصر نقش اول و اساسی را دارد و زبان اصلی پوستر است.بطور كلی پوستر باتصویر ساخته و شناخته می شود. موفقیت پوستر بستگی به چگونگی وطرز بیان تصویری آن دارد و طرز بیان تصویری پوستر به توانایی هنرمندان بستگی دارد. نقش سایر همكاران طراح گرافیست چون مدیر هنری ،‌عكاس ،‌نقاش ، اجراكار ، نویسنده شعار، خوشنویس ،‌گراورساز و چاپچی فقط در حد ساتركردن خلاقیت طراح است . نقش نوشته در پوستر در نهایت ، دقیق تر كردن هدف تصویر و پیام آن است و طراح به نوشته به عنوان یكی از عناصر تصویری كمپوزیسیون اثر خود نگاه می كند و جای آنرا طوری تعیین می كند كه به طور دایم نوشته به تصویر و تصویر اشاره به نوشته نماید. شیوه خوشنویسی نوشته (انتخاب شیوه قلم حروف ) بوسیله طراح تعیین می گردد و باید هماهنگ با فضای تصویر باشد. طراح این امر مهم را باید با تجربه انجام دهد تا ضمن آنكه استقلال و ظرایف خوشنویسی نوشته حفظ می شود، خود یكی از عناصر هماهنگ كمپوزیسیون كلی پوستر گردد. تركیب دو عنصر نوشته و تصویر باید طوری باشد كه تصویر حرف بزند و نوشته تصویری باشد و ایجاد چنین موقعیتی ، بستگی كامل به كارآیی فنی و تجربی و خلاقیت طراح دارد. هر طرحی باید آگاهیهای آكادمیك از قبیل : پایه و اصول طراحی ، تركیب بندی و كمپوزیسیون ، روابط فرمها و رنگها و روانشناختی آنها را دارا باشد و به نتایج جستجوها و تجربیات هنرمندان دیگر آشنا باشد . بیشترین اهمیت را در كار طراحی پوستر ،‌شناخت و تسلط بر فرهنگ اجتماع و محیط زندگی ، جامعه ای كه پوستر برای آنها طارحی می شود . دارا می باشد.

وقتی طراحی با فرهنگ و روحیه جامعه آشنایی عمیق داشته باشد به آسانی می تواند آشناترین بیان را برای رساندن پیام و ایجاد ارتباط با مخاطب پوستر پیدا كند و به خوبی وظیفه اش را ادا كند.

انواع پوستر از نظر موضوعی:

پوسترهای فرهنگی ، پوسترهای تجارتی و پوسترهای اجتماعی طراحی باید به شناخت كافی موضوع مطرح در پوستر سفارش داده شده ، آن را بپروراند و با تصاویری مناسب و هماهنگ برای چاپ آماده سازد. یعنی پس از پیدا كردن ایدة مناسب آنرا با تكنیك وشیوة هماهنگ با لحن و محتوی موضوع طراحی كند. استفاده درست از تكنیك های مختلف و انتخاب رنگ مناسب برای هر موضوع ، كاربرد پوستر را چندبرابر می كند و برعكس آن می تواند حتی نتایج معكوس مورد نظر را بدهد.

پوسترهای فرهنگی:

پوسترهای فرهنگی را برای معرفی نمایشگاههای هنری و فرهنگی ،‌موزه ها ، تجلیل و یادبود ، مطالب مذهبی ،‌مسابقات ورزشی ، فروش فیلم ، تئاتر ،‌آثار هنری ،‌مكتب ونشریات ، بازدید از ابنیة تاریخی ، جلب مدرم به كلاسهای آموزشی ، خرید پوسترهای مستقل تربیتی و هنری و غیره طراحی می كنند. بنابراین پوستر فرهنگی ،‌پوستری برای مصرف ایام فراغت مردم است. طراح در طراحی اینگونه پوسترها امكان و میدان بیشتری برای نمایش فانتزی های خود دارد. زیرا محتوای موضوع را طراح اجازه می دهد تا تعبیرات زیبای هنرمندان خود را از موضوع مطرح كند و با ذهن و تصویر تماشاچی رابطه معنوی تر برقرار نماید و تماشاچی نیز به دلیل فراغت و علاقه معنوی وقت زیادتری را برای دیدن آنها مصرف می كند. لذا پوستر می تواند مملو از ریزه كاریها و نكته گوئی های تصویری باشد. رنگهای دقیق تر و تركیبی در آن بكار گرفته شود تا جنبه های روانی موضوع با حساسیت كامل تری نشان داده شود. طراحی می تواند پوسترهای فرهنگی راحتی به مانند یك تابلوی نقاشی و یا ایلوستراسیون یك موضوع ، كاملاً آزاد و بدون قیدهای معمولی طراحی نماید. پوسترهای فرهنگی را می توان از جهت محتوی و داشتن اهداف مالی به دو دسته تقسیم كرد. پوسترهایی كه مسئله فروش و جلب خریدار در آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، مانند پوستر فیلم ،‌تئاتر ، مسابقات ورزشی ، كتب و نشریات و غیره كه طرز كار آنها بهرحال باید مقیدتر از دسته دیگری باشد كه چشمداشت عمده ای به منافع مادی از مصرف كننده موضوع ندارد[1]. مانند پوسترهای یادبود و تحلیل مطالب مذهبی . این نمونه پوسترها ارزش هنری و ماندگاری بیشتری دارند و بعد از زمان مصرف مورد نظر ، در محل كار یاخانه نصب می شوند یا حتی در موزه ها نگهداری می شوند.


مطالب دیگر:
📎دانلود پاورپوینت آلودگی هوا📎دانلود پاورپوینت بازار قیصریه اصفهان📎دانلود پاورپوینت بررسی مسکن در دوره های مختلف📎طرح لایه باز برچسب عرقیات گیاهی (عرق شاطره یا شاهتره)📎طرح لایه باز برچسب عرقیات گیاهی عرق خارخاسک📎طرح لایه باز برچسب عرقیات گیاهی عرق بید📎طرح لیبل روی شیشه عرق نعنا به صورت لایه باز (اندازه 9.4*5.6 سانتی متر)📎پاورپوینت زمین شناسی مهندسی زمین ساخت ورقه ای Plate tectonic در 102 اسلاید کاملا قابل ویرایش📎طرح کارت ویزیت کاروان سیاحتی زیارتی📎شناخت محله عودلاجان میانی ناحیه 2 منطقه 12 تهران📎برتری سود جامع نسبت به سود خالص برای ارزیابی عملكرد📎مختصری درباره اقتصاد آموزش📎تحقیق حرفه حسابرسی📎تحقیق حرفه گرائی در حسابداری –دیدگاه فرهنگی در کشورهای درحال توسعه📎تحقیق حسابداری پیمانهای بلند مدت📎تحقیق مراحل حسابداری پیمانكاری📎تحقیق كاربردهای حسابداری صنعتی📎حسابداری تكنولوژی جدید در سیستم های پرداخت قراردادی بیمارستان ها📎تحقیق کامل درمورد حسابداری📎تحقیق كشف دنیاهای جدید📎تحقیق كنترل داخلی در سیستم های كامپیوتری📎تحقیق ثبت رویدادهای مالی در مدارک و دفاتر حسابداری📎تحقیق تنظیم بودجه📎تحقیق تاریخچه سیستمهای حسابداری📎برنامه توسعه راهبردی، طرح CDS قزوین